Translate

torsdag 13 juli 2017

Godismuffins

Jag älskar att baka och gör det rätt ofta, härom dagen fick jag för mig att jag skulle göra godismuffins. Det var otroligt länge sedan jag bakade godismuffins men efter lite letande hittade jag ett recept jag har liggandes.

Dom vart otroligt goda och därför tänkte jag att jag skulle dela med mig av det här goda receptet till er. Det är helt klart värt att prova och jag lovar att ni kommer inte att bli besvikna.


Det här receptet gör att du får ut ca 16st muffins och det tar ca 1 timme att göra.

Ingredienser:

Muffins
100 gram smör
2st ägg (har du ankägg behöver du bara ha 1st ägg)
2,5 dl socker
1,5 dl mjöl
4 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 krm salt

Fyllning
50 gram smör
1,5 msk mjöl
0,5 dl socker
1,5 msk kakao
1-2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
1 dl grädde


Tillagning:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smält smöret i en kastrull på svag värme eller i mikron.
Vispa ägg och socker i en bunke och rör ner det smälta smöret. Rör ner mjölet blandat med kakao, vaniljsocker och salt. Skeda upp smeten i bullformar. Fyll inte på för fullt och grädda sedan i ca 15 min. Låt svalna.

3. Gör sedan fyllningen. Börja med att smälta smöret i en kastrull. Tillsätt sedan mjöl, socker, vaniljsocker och kakao och rör sedan till en jämn smet. Tillsätt mjölken och grädden och koka tills smeten tjocknar, det tar bara några minuter.

4. Fördela fyllningen på muffisarna och låt svalna. Förvara dom i frysen och ta fram dom ca 20 minuter innan servering.



Berätta gärna för mig hur det gick för er med receptet och vad ni tyckte om det. Skicka gärna bild på era muffins, det är alltid kul att se hur det blev. Som ni ser på min bild valde jag att lägga en färsk jordgubbe som lite garnering. Jag använder dessutom silikonformar, det tycker jag är smidigt för jag kan alltid återanvända dom. Allt jag behöver göra är att diska dom och sen är dom klara att användas igen.

Hoppas ni uppskattar detta inlägg och vill ni att jag ska lägga upp fler recept säg gärna till antingen ner i komentarsfältet eller till min mail på me@ijessie.se



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar