Translate

måndag 12 juni 2017

Vi odlar i hinkar

Tomaterna
Jag hoppas verkligen att det slutar regna snart för annars är jag rädd att våra stackars tomatplantor och chilin tar stryk.

I år odlar vi ca 8st tomatplantor och 3st chiliplantor som är planterade i olika hinkar vi hittade på vår tomt. Alla har inte hål i sig och det vore bra om vi slapp göra hål i alla för man vet ju aldrig någon dag kanske vi behöver ha en hel hink. tomaterna ser väldigt lovande ut och det vore tråkigt om de skulle bli förstörda, i värsta fall får man väll göra hål ändå och försöka laga dom på nått sätt.

Målet med alla dessa tomater är att göra det till tomatsås sen eller krossade tomater och förvara dom i glasburkar så vi har för ett tag framöver. Det skulle vara kul om vi kunde komma närmre målet att bli mer självförsörjande och i år ser det ganska lovande ut. Inte för att vi kommer kunna odla så pass mycket att det räcker ett helt år fram men kan vi minska mängden mat som behövs köpas in är det en seger i min bok.

Vi odlar inte bara tomat och chili vi odlar också oregano, gräslök, vitlök (som blev satt lite sent så den blir väll till nästa år), rabarber som vi nog inte heller kommer kunna ta av i år och så väntar vi nu på att brytbönorna och sockerärtorna ska titta fram. Vi odlar ju såklart jordgubbar också men dom hinner nog inte att få några bär i år, men poängen med allt är att man måste börja någonstans och saker tar tid men med lite tålamod så kommer det nog ge en bra avkastning sen.

Såhär ser det ut där allt står, det är kanske inte lika fint som på ett land men det är funktionellt.
Dessutom blir det lite som det blir i år, vi vet fortfarande inte riktigt vad det är vi vill odla utan vi testar oss fram lite och ser vad vi tycker om. Vi måste också välja ut en bra plats där vi ska skapa vårt trädgårdland vilket vi inte heller har bestämt ännu och därför blir det mesta odlat i hinkar. Det kanske inte ser estetiskt fint ut men det är i alla fall funktionellt.


Chilin
Jag måste också ärligt erkänna att det inte är jag som är mästaren i trädgården, helt ärligt har jag väldigt dålig koll på blommor och växter rent allmänt. Växternas hjälte är Tobbe och det är tur det för annars vet inte jag om allt hade växt på lika bra som det gör. Men jag vill lära mig för jag tycker det är kul och har ett intresse av växter jag har bara inte odlat tidigare i mitt liv.
Eller jag har faktiskt odlat tomat en gång tidigare i mitt liv när jag var liten. Fast det var länge sedan så jag tycker inte att det riktigt gills.


Jag tycker i alla fall att det ska bli väldigt kul att få hjälpa till med alla växter och jag lär mig massa nya saker som jag inte visste innan och jag är verkligen tacksam att Tobbe står ut med min okunskap och att jag frågar massor om allt. Men han är en suverän lärare och otroligt duktig med växter!


Här har vi två sorters oregano, gräslöken och några av
jordgubbsplantorna som inte har blivit omplanterande ännu.
Tack för att ni tog er tid att läsa och har ni några frågor kan ni alltid ställa dom i kommentarsfältet eller maila mig på me@ijessie.se 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar